Hur får man hälsosam och strålande hy?
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt



Hur får man hälsosam och strålande hy?

Vi får många frågor om huden och hudproblem. För att få bukt med hudproblem måste vi identifiera orsaken först. Det räcker inte med att lindra symptom. Vi kan ha symptom som akne, eksem, rosacea, rodnad, inflammation, torr hud, sköra naglar, mycket rynkor eller snabbt åldrande. Dessa symtom pekar mot på en obalans som vi kan justera.

Inom näringsmedicin relateras ofta huden till mag- och tarmhälsa. En annan viktig faktor för den allmänna hälsan är vår förmåga att hantera stress - som påverkar både matsmältning och huden.

De flesta av oss behöver se över våra kostval samt inta mer mineraler och antioxidanter för att hålla vår hy glad och strålande. Självklart är det även viktigt att använda naturlig hudvård för en sån välmående hud som möjligt, dvs undvika hudvård med skadliga tillsatser, konserveringsmedel och dofter. Men som vi alla vet så kommer skönhet inifrån.

Vad kan vi då äta för att få en frisk hud?

Probiotica / Hälsosamma magbakterier för hälsa börjar i magen och probiotica stödjer hela kroppen: Probiotica är en av de viktigaste produkterna man kan välja. Även Aloe Vera stödjer det en gastrointestinala systemet och matsmältningsprocessen samt hyn.

Omega-3. Välgörande oljor. Ät gärna avokado, kokosolja, algolja, avokadoolja, hampaolja, linfröolja, gurkörtsolja och/eller andra oljor du gillar dagligen.

B-vitaminer. B-komplex tillskott är effektivt för huden och för håret. Även för många andra funktioner i kroppen. AFA blå-gröna alger (E3 Live) och spirulina är rika på b-vitaminer, även tex. spenat, persilja, ärtor, broccoli, sparris, avokado, baljväxter, yoghurt, ägg och skaldjur.

Zink krävs för produktion av kollagen, en bindväv som krävs för hudens reparation och återväxt. Zink är en kraftfull mineral i förebyggandet av rynkor, solskador, inflammation (akne, rosacea) och pigmentstörningar (melasma). Eksem och acne kan orsakas av brist på zink och b-vitaminer i kroppen. Ät gärna zinkrika livsmedel, som: pumpa-, solros- och sesamfrön, flera nötter, kikärtor, kidneybönor, kakaopulver, spenat och spirulina. Eller så kan man inta zink tillskott.

Svavel ger huden lyster och glöd. Vart hittar du svavel? I skönt grönt som ruccola, grönkål, vattenkrasse, broccoli, brysselkål, kålrabbi och i maca. Eller så kan man inta MSM.

Kisel är en annan avgörande mineral som håller huden glad. Kiselrika livsmedel är bla. gröna bönor, nässlor, havre, hirs, kronärtskocka, sparris, rödbetor, romansallad, babyspenat, örter som åkerfräken och mineralvatten. Vi kan även inta mineraltillskott eller mineraldroppar. I mineraldroppar finns både kisel och svavel. Andra mineral rika produkter är AFA alger, spirulina och sjögräs.

Rent vatten är även det mycket viktigt för huden.

Antioxidanter. Alla har nog hört om att antioxidanter är lika med ”anti-age” och att de motverkar hudens åldrande. Viktiga antioxidanter är Karotenoider, Q10, Resveratrol, Astaxanthin, vitamin E, C och A. Hur gör man för att få i sig mycket antioxidanter? Vi kan äta morötter, sötpotatis, spenat, kål och maskrosblad för vitamin A. Gul paprika, grönkål, papaya, ananas, bär, acai, camu camu, kiwi, gojibär och broccoli för vitamin C. Hampafrö, solrosfrön, mandlar, spenat, avokado och vegetabiliska oljor för E-vitamin. Vi kan även tillföra dessa näringsämnen genom tillskott för att få i oss större mängder. Astaxanthin finner vi t.ex. i Biosuperfood.

Vi kan dricka ekologiskt grönt te, åkerfräken te eller Spring Dragon te, 1-2 koppar om dagen. Grönt te skyddar huden från solskador och har visats i studier att det minskar rodnad - men det är viktigt att välja ett ekologiskt grönt te av hög kvalité samt utan socker.

Motion kan öka kroppens antioxidant produktion men eftersom det också faktiskt skapar oxidativ stress så är det viktigt att man gör det på rätt sätt och med måtta, så det kan bidra till att förbättra kroppens förmåga att producera antioxidanter.
2016-06-17 @ 00:00:00