D-vitamin - en viktig sak under höst och vinter!
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt




Fånga solens strålar i en tablett!
 
D-vitamin är mycket viktig för god övergripande hälsa och starka, friska ben. D-vitamin förbättrar absorption, transport och användning av kalcium och fosfor som i sin tur är nödvändiga för ben- och tandbildning. Det är även en faktor för att dina muskler, hjärta och lungor ska fungera optimalt.

D-vitamin spelar en viktig roll i celldelningsprocessen i kroppen och bidrar till immunsystemets normala funktion. Det hjälper helt enkelt cellerna i hela kroppen att kommunicera ordentligt. Personer med en lämplig nivå av vitamin D är vanligtvis mycket bättre utrustade för att bekämpa förkylningar och andra sjukdomar.

D-vitamin finns främst i fet fisk, vild svamp och äggula. Det är dock svårt att få i sig tillräckliga mängder genom kosten. Om du är vegetarian eller vegan är det extra svårt. D-vitamin kommer annars huvudsakligen från din hud när den utsätts för solljus. Därefter går din kropp genom ett antal kemiska processer för att förändra det så att din kropp kan använda det på bästa sätt. Mängden D vitamin du får från solsken beror dock på:

  • Vilken tid på dagen det är - din hud producerar mer vitamin D om du utsätter den under mitten av dagen.
  • Vart du bor - ju närmare ekvatorn du bor desto lättare är det för dig att producera D-vitamin från solsken året runt.
  • Färgen på din hy - ljus hy tillverkar D-vitamin snabbare än mörkare hy. Om du tex. har mycket ljus hy kan det ta ca 15 min för att producera lagom med D-vitamin, men om du har mörk hy kan det ta upp till 2 timmar.
  • Mängden hud du exponerar - ju mer hud du visar upp för solen, desto mer vitamin D producerar din kropp.
  • OBS: Eftersom solens strålar är svagare och dagarna kortare under höst och vinter i Sverige - samt att vi är ute mindre och har mer kläder på oss - så producerar vi i Sverige i princip ingen D-vitamin alls från solen från oktober till april. Därför kan ett tillskott av D-vitamin vara av stort värde under denna period.

Låga nivåer av D-vitamin kan påverka både ork, humöret, depression, immunförsvar med mera. Ett sätt att ta reda på exakt behov är att mäta D-vitamin i blodet antingen hos en terapeut, på vårdcentral eller privat på werlabs.se

Förslag på dosering av D vid solbrist:

Vuxna: 2 000 - 5000 IE dagligen eller 5000 IE varannan dag.
Barn under 12 år: 1 000 IE dagligen.
Mängden skrivs även i mikrogram / 2 000 IE motsvarar 50 µg.

Klicka här för att komma till D-vitamin tillskott, veganska eller vegetariska.

2017-10-18 @ 00:00:00