Tre myter och sanningar om träning
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt



De tre vanligaste anledningarna till att vi tränar är:

Jag vill må bra och vara frisk (ha energi i min vardag, orka leka med barnen, osv).
Jag vill se bra ut naken (gå ned i vikt, bygga muskler).
Jag vill leva länge.

Varför tränar du?

Troligtvis så vill de flesta av oss ha alla dessa fördelar. Våra kroppar är byggda för rörelse helt enkelt. Men det finns en tro på myter om träning som leder till att vi ”glömmer bort” att träna eller hittar på andra ursäkter.

Tre vanliga myter som stoppar oss:

Myt nr 1: Du behöver peppa dig för att träna.

Denna myt bygger på två antaganden; att träning är jobbigt eller tråkigt samt att vi egentligen inte vill röra på oss.

Det som kan saknas är ett djupare ”varför” i vår träning som gör att vi aktiverar vår naturliga lekfullhet och nyfikenhet kring vår fysiska kapacitet. Ett djupare ”varför” för din träning kan du enkelt leta efter genom att svara på frågan: Vad tränar du på?

Om du har något du vill kunna göra, som är viktigt och roligt för dig, så är chansen mycket större att du kommer att vilja träna på det. Då behöver du ingen ”motivation” eller ”pepp” för att gå och träna. Du är motiverad inifrån, av din egen nyfikenhet och meningsfullhet.

Vill du t.ex. bli bra på att dansa, stå på händer, klättra, springa en viss sträcka genom skogen, kunna göra en speciell yoga pose eller kunna lyfta en viss vikt?

Vad får dig att känna dig levande och ha roligt medan du tränar på detta?

En annan lika viktig aspekt är att när du är van att träna så kommer du automatiskt att vara mer sugen på att träna. Det blir lite som att borsta tänderna; det känns lite konstigt att inte göra det till slut.

Sanning: Vi behöver ha något som vi vill träna på, samt vi behöver vänja oss vid hur kroppen och sinnet känns när vi rör på oss regelbundet. Då behöver vi inget ”pepp” utifrån, utan träning blir något naturligt och roligt i vårt liv.

Myt nr 2: Du måste träna hårt varje dag för att lyckas med ”x”.

En idé som florerar i träningsvärlden är att ”ju hårdare och oftare du tränar desto bättre blir du”. Det är troligtvis sant om du tränar på en specifik konst som t.ex. bordtennis eller salsa. Men om du tränar t.ex. styrka eller kondition så kommer de flesta effekter av träningen att hända efter ditt träningspass - dvs när du vilar, äter och gör annat i livet. Du behöver ge kroppen tid för detta, kroppen behöver återhämtning.

En annan aspekt av att träna väldigt ofta och intensivt är att det kan vara lätt att ta ut sig för hårt, vilket leder till skador eller lågt immunförsvar. Det leder inte till långsiktig effektivitet i träning.

Sanning: Du behöver träna dig så ofta att du kontinuerligt blir lite bättre på det vill. Kroppen behöver 2 till 6 dagar mellan passen beroende på vad du tränar. Ju mer du tar ut dig under ett pass desto längre återhämtningstid behöver du. Lättare saker som stretching och balans kan du träna varje dag, medan t.ex. tung styrketräning gör att kroppen behöver mer tid mellan passen.

Myt nr 3: Du måste äta på ett visst sätt för att lyckas med din träning.

Om vi tror att vi måste hålla oss till en väldigt exakt diet, äta ett visst antal gånger per dag och/eller undvika saker som vi annars njuter av för att lyckas med vår träning så skapar vi onödigt motstånd till att röra på oss.

Vi skulle istället vilja bjuda in dig att utforska vad du blir sugen på att äta när du har tränat? Hur känns det i kroppen och vad fungerar bäst för dig?

Givetvis finns det vanor och riktlinjer som är bra för alla. T.ex. är det mer stödjande för våra kroppar med naturlig, näringsrik och giftfri mat. Överdrivet processad mat, tillsatser och kemikalier är störande för kroppen vilket tar energi istället för att hjälpa till med återhämtning.

Om du vill göra det enkelt för dig att fylla på med bra näring efter träning så erbjuder vi bra smoothie recept du kan experimentera med i våra andra blogg inlägg.

Sanning: Det finns många olika sätt att äta på som fungerar för olika människor. Ingen diet är rätt för alla. Naturlig mat fungerar bättre än onaturlig mat och det är bra att fylla köket med ren, näringsrik mat som du mår bra av.
2018-03-12 @ 00:00:00