Grodda hemma!
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt




Varför grodda? Jo, groddar är superföda!

Att grodda hemma gör så du får lättillgänglig näring direkt på köksbänken, det är färskt, det är billigt, det är roligt och mycket gott. Och så finns det så många olika groddar att välja på, en smak för varje dag.

Groddar är väldigt näringsrika eftersom de innehåller alla de element som en växt behöver för liv och tillväxt. Groddningen ökar också mängderna och biotillgängligheten hos proteiner, vitaminer och mineraler, och omvandlar dem till näringskraftverk. Sammantaget ger groddar högkvalitativa näringsämnen och viktiga källor till en mängd vitaminer, mineraler och antioxidanter samt enzymer. Det är helt enkelt en växt i dess mest biologiskt koncentrerade form och ett enkelt sätt att öka ditt dagliga näringsinnehåll.

Groddar och microgreens (krasse, vetegräs etc) har stora mängder levande enzymer. Enzymer är katalysatorer för alla dina kroppsfunktioner, inklusive matsmältning. Ökade enzymer möjliggör ökad nedbrytning och frisättning av mer näring från maten du äter, inklusive vitaminer, mineraler, aminosyror och essentiella fettsyror - alla viktiga byggstenar för din kropp och hälsa.

Groddar kan således ge oss olika välgörande hälsoeffekter, bland annat förbättrad matsmältning och förbättrade blodsockernivåer samt en mer basisk kropp.

Här är några av de mest populära fröna att grodda och några av deras fördelar:

Alfalfa: rik på antioxidanter, vitamin K och vitamin C samt mineraler.
Broccoli: Rik på mineraler och vitaminer.
Klöver: Rik på kolhydrater, protein (30%) och mineraler.
Gröna linser: Rik på protein, kostfiber, C-vitamin, zink och koppar.
Mungbönor: Rik på protein, kostfiber och näringsämnen, C & B-vitaminer.
Rädisa: Utmärkt källa till folat och rik på vitamin C.
Solrosfrön: Rik på protein, zink & B-vitaminer.
Vetegräs och Korngräs: Rika på mineraler, vitaminer, klorofyll och aminosyror.
Det finns många andra frön som kan användas för groddning inklusive quinoa, bovete, kikärtor, ärtor och råg. Lägg till groddar dagligen i din sallad, i gröna juicer eller äta dem på egen hand för att få ett överflöd av näringsämnen och enzymer.

Kom ihåg att du måste skölja dina groddar noga innan varje gång du äter dom, vare sig du köpt eller groddat själv.

Klicka här för ekologiska groddfrön.
2018-08-12 @ 00:00:00