10 tips om kosthållning för optimal hälsa!
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt




10 snabba tips om kosthållning - detta är grunden som passar de flesta som vill ändra sin kosthållning till en mer hälsosam nivå. Självklart tar du som valt att vara vegan bort kött och fisk och ser till att du får i dig bra protein från andra källor.

1. Begränsa/ta bort vitt socker och det som blir onödigt socker i kroppen som vitt mjöl, bröd, pizza, pasta, kokt vitt ris, majs, vanlig juice, läsk, godis, kakor, chips osv. Det gör att blodsockret åker berg-o-dalbana. Det vill vi inte.

2. Gluten bör undvikas till största del. Surdegsbröd på tex. råg går bra i måttliga mängder. Ekologiskt säd som quinoa, hirs, råris, bovete (en ört) är att föredra. Dessa sädesslag görs sig bäst blötlagda över natten innan de kokas, de blir mer lättsmälta och så mycket godare. Ät gärna rårivna rotfrukter eller kokta rotfrukter som fått svalna, vi väljer sötpotatis, potatis, kålrot, betor eller morötter. Rödbetsjuice går fint då det sänker blodtrycket.

3. Låt största delen av din kost vara grönsaker; färska, råa, ångkokta och ugnsbakade grönsaker samt groddar, alger (havsgrönsaker) och örter, både färska och torkade. Ät i alla regnbågens färger.

4. Ät gärna två portioner frukt och/eller bär om dagen, om du upplever att det bidrar till din hälsa på ett positiv sätt så ät mer. Det är dock viktigt att få blodsockret i i en jämn kurva. Frukt och bär är något mycket positivt fyllt med vitaminer och fytonäringsämnen men om man är känslig för fruktos kan det vara svårt att smälta.

5. Begränsa/ta bort mejerivaror ut kosten. Det räcker inte att välja laktosfritt, utan är då bättre att ta bort mjölkprodukter helt för kasein är inte bra för de flesta. Om du verkligen vill ha mjölkprodukter fungerar get- och fårprodukter oftast bättre för kroppen att smälta. Koprodukter rekommenderas inte.

6. Begränsa animaliskt protein till vild fisk och vilt kött eller vitt ekologiskt köttnågar gånger i veckan. Undvik rött kött och köttpålägg. Många gillar ägg, det är upp till dig beroende på hur du mår när du äter ägg och om du följer någon speciell diet.

7. Ät gärna fiberrika baljväxter, fröer och nötter som sesamfrön, solrosfrön, pumpkärnor, ärtor, bönor, linser, mandlar och andra nötter som valnötter (ej jordnöt). Om du följer Paleo går baljväxterna bort, du väljer. Alla frön, nötter och baljväxter (med undantag av vissa som linser och cashewnötter) görs sig bäst blötlagda över natten innan de äts/kokas, de blir mer lättsmälta och så mycket godare. 

8. Tillför gärna en multivitamin/mineral dagligen (går bra att äta hela livet), vitamin D, omega-fettsyror (algolja eller möjligtvis ultra-renad fiskolja) samt oljor som kokosolja, olivolja, linfröolja, hampaolja, svart kumminolja, granatäppleolja etc, de ska ätas kalla. Tillför en adaptogen (se adaptogener här), probiotika (mjölksyrabakterier) och eventuellt enzymer. Övriga kosttillskott efter behov i perioder.

9. Drick rent vatten, vatten med citron, ört-te, grönt te, vitt te, om kaffe så lagom mängd och ekologiskt eller obesprutat. Te ska alltid vara ekologiskt. Gröna juicer tillför den där extra supernäringen. Om du ej kan göra kallpressad juice hemma själv eller köpa det i närheten så välj ett grönt pulver: en blandning, korngräs- eller vetegräspulver. Du hittar gröna pulver och alger här. Olika sätt att berika sitt vatten kan vara med gurka, grönsaker, bär, gojibär, chiafrön, citrusfrukter.

10. Om det går: testa dygnsfasta 1 dag i veckan eller mer; ingen mat efter kl 18.00 och före kl 12.00 nästa dag. Då får kroppen en chans att återhämta sig. Märk att om du har trötta binjurar (utmattningssyndrom) så är detta inte alltid bra, utan då det kan det vara bäst att äta lite och ofta.

Har du frågor? Maila oss.
2018-09-23 @ 00:00:00