Behöver du magnesium?
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt




Varför Magnesium?

Många av oss har brist på magnesium och det kan yttra sig som: vadkramper, myrkrypningar och ”restless legs”. Spända och värkande muskler, svaghet, darrningar, oro, sköra ben och tänder, ögonryckningar, yrsel, huvudvärk och sömnproblem.


Kroppen använder upp magnesium varje dag från normala funktioner, såsom muskelrörelse, hjärtslag och hormonproduktion. Även om vi bara behöver små mängder magnesium i förhållande till andra näringsämnen, måste vi regelbundet fylla på antingen från mat* eller med magnesiumtillskott för att förhindra bristsymptom. Vi kan äta magnesiumtillskott i perioder när vi upplever att vi behöver fylla på våra depåer.

*Magnesium i mat - se gärna till att du äter flera av dessa dagligen:

  • mörka bladgrönsaker.
  • bönor som mungbönor och svarta bönor.
  • vetegroddar.
  • potatis.
  • pumpafrön.
  • avokado.
  • broccoli.
  • brysselkål.
  • nötter som mandlar och cashew.
  • kakao.
  • yoghurt.
  • bananer


Magnesium är fördelaktigt för att:

  • lindra förstoppning.
  • lätta muskelvärk.
  • främja lugn.
  • förhindra huvudvärk.
  • balansera elektrolyter.
  • främja god sömn.
  • förbättra energinivåerna.
  • och massor av mer!


Magnesium
har visat sig hjälpa till att lugna kroppen, musklerna och hjälpa till att förbättra humöret. Det är en mycket viktig mineral för humöret. Magnesium är mycket viktigt för de som tränar hårt och svettas mycket, de som är eller har varit utmattade, de som har migrän, de som har sömnproblem, de som är äldre, de som har mycket oro och vid PMS (då rekommenderas även ett B-komplex).

I kroppen har magnesium har en roll i celldelningsprocessen och bidrar till att:

  • minska trötthet och utmattning.
  • att bibehålla elektrolytbalansen.
  • att bibehålla normal energiomsättning.
  • att bibehålla nervsystemets normala funktion.
  • att bibehålla normal muskelfunktion.
  • att bibehålla normal proteinsyntes.
  • att bibehålla normal psykologisk funktion.
  • att bibehålla normal benstomme.
  • att bibehålla normala tänder.


Olika former av  magnesium:

Magnesiumkelat - en form av magnesium som binds till flera aminosyror och är mycket absorberbar av kroppen,  en av de lättaste formerna av magnesium för kroppen att ta upp.

Magnesiumoxid - en vanlig form av magnesium som används för att lindra förstoppning, stödjer vid kramp och muskelspänningar. Den uppskattas då den ofta har ett lägre pris men har inte lika hög biotillgänglighet som andra former.

Magnesiumcitrat - är magnesium bundet med citronsyra. Har laxerande egenskaper och ofta tas för att förhindra förstoppning och är ofta en av komponenterna i en magnesium blandningar. Den uppskattas då den har ett lägre pris.

Magnesiumlaktat -  har hög biotillgänglighet och stödjer funktioner i hjärt-kärlsystemet, nervsystemet och matsmältningssystemet.

Magnesiummalat - tillverkad av magnesium och äppelsyra. Förbättrar energinivåerna i kroppen och minskar muskelsmärta. Bra vid låg energi.

Magnesiumkarbonat - Har hög biotillgänglighet och fungerar även för de med matsmältningsproblem.

Magnesiumglycinat (magnesimbisglycinat) - är en kelaterad form av magnesium som anses vara en av de lättaste formerna av magnesium för kroppen att ta upp. Idealisk för dem som försöker rätta till en brist. Främjar avkoppling och är välfungerande även för känsliga magar.

Magnesiumorotat - anses vara en av de lättaste formerna av magnesium för kroppen att ta upp. Förbättrar atletisk prestanda och återhämtning. Den sägs komma ända in till mitokondrierna.

Magnesiumklorid (magnesium i flytande form) - stödjer ett hälsosamt nervsystem och har hög biotillgänglighet. Det kan passera genom huden och in i kroppen. För dem som kämpar med matsmältningsfrågor eller blir mycket lös i magen av magnesium tillskott är det en bra form att inta.

Magnesiumsulfat - kallas epsomsalt eller bittersalt i Sverige - främjar avkoppling, förbättrar sömnen, hjälper kroppen att eliminera toxiner. Denna sort är bara för utvärtes bruk tex. i ett fotbad eller bad. Dock upplever vi att magnesiumklorid ger mer effekt men är dyrare.

Du hittar magnesium här.

2018-09-30 @ 00:00:00