Öka din livskraft med Antioxidanter
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt



Vad är antioxidanter?


Antioxidanter är ämnen som motverkar oxidation. Ett enkelt exempel på hur detta fungerar du se genom att skära upp ett äpple och låta det ligga framme några timmar. Den bruna färg som bildas på fruktköttet i mötet med luften kallas för oxidation. Om du däremot penslar lite citronjuice på äpplets yta direkt efter du skurit upp det, så tar det avsevärt mycket längre tid innan det börjar bli brunt. Det är för att citron är rikt på antioxidanter som alltså motverkar oxidation.

Varför är det så viktigt?

Processen ovan är inte helt olik den som sker inne i våra kroppar. Om vi har mycket antioxidanter kan våra celler skydda sig mot oxidation och fortsätta att utföra sina uppgifter. Utan antioxidanter ”rostar” vi helt enkelt lite snabbare och våra celler får svårare att upprätthålla sin balans och livskraft.

I dagens samhälle så utsätts vi samtidigt för ett större antal faktorer som orsakar överdriven oxidering (s.k. fria radikaler). Därför kan det vara extra viktigt att få i sig ett brett spektrum av antioxidanter via kosten. Lika viktigt är det att försöka utesluta faktorer som påskyndar oxidering i kroppen, som t.ex. socker, rökning, överdriven stress, dåliga fetter osv.

Hur får vi i oss antioxidanter?

Vår största källa till antioxidanter kommer från kosten i form av frukter, bär, grönsaker, örter och kryddor. Vi rekommenderar alla att leva en livsstil där en rik ”regnbågs variation” av dessa ingår.

Alla antioxidanter har olika funktioner i kroppen och fungerar allra bäst i synergi med varandra. Därför kan man inte tänka att ”jag tar ju C-vitamin” eller ”jag äter rå kakao, så jag får i mig alla antioxidanter jag behöver”. Kroppen fungerar inte på det viset, utan vi behöver ett rikt spektrum av antioxidanter för olika ändamål.

Sedan finns det givetvis ”superantioxidanter” som kan ge oss god skjuts i rätt riktning.
Här nedan följer en lista på livsmedel och tillskott som är extra rika på specifika antioxidanter som kan vara svårt att få i sig via sin vanliga kost. Vi rekommenderar att rotera in några av dessa efter behov då och då för att ge din kropp den allra bästa förutsättningen att må bra.

Superfoods som är extra antioxidantrika - perfekta som tillägg i din matlagning:

Chaga
Blåbär och andra bär - färska eller som pulver
Gurkmeja
Kakao
Matcha Te
Nypon
Camu Camu
Baobab
Pink Pataya
Blå Spirulina
Dunaliella
AFA-alger


Tillskott som är rika på specifika antioxidanter som är svåra att hitta i större mängd i vanlig mat eller ”vanliga” superfoods:

BioSuperFood (Astaxantin)
Cell Fuzion (Resveratrol, etc)
Liposomal C-vitamin
Liposomal Glutation
Co-enzym Q-10

2019-02-03 @ 00:00:00