Friskt hjärta hela livet?
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt



Ta hand om ditt hjärta


Att ge vårt hjärta och vårt blodomlopp lite extra kärlek ibland kan vara essentiellt för att leva och må bra länge. Men hur gör man det? 

I stort sett alla livsstilsrelaterade hälsoproblem kan kokas ned till tre till synes enkla råd:

- Ät bra
- Rör på dig
- Slappna av

Dessa är det tre viktigaste aspekterna vare sig vi vill stärka vårt immunförsvar, vår energinivå eller vårt hjärta. I den här artikeln fokuserar vi på vilka specifika näringsämnen, kosttillskott och vanor som har visat sig vara viktiga för att hålla vårt blodomlopp och hjärta i så god form som möjligt.

Hjärtsmart mat

Ät mycket av dessa. Ofta. :-)

Bär - innehåller antioxidanter och polyfenoler som hjälper till att skydda hjärtat. 
Gröna grönsaker; speciellt Spenat, Broccoli & Sparris - skyddar och renar blodet med kraftfulla mineraler och fytonäringsämnen. 
Vitlök - kan bidra till normalt blodtryck och hälsosamma kolesterolvärden. 
Chiafrö - rika på lösliga fibrer och omega-3 som är super för hjärthälsa. 
Avocado - har i studier visat sig kunna minska risken för hjärt/kärlsjukdomar.
Oliver - rika på nyttiga fetter och fytonäringsämnen som ger stöd till ett friskt hjärta. 
Valnötter - rika på fleromättade fettsyror och antioxidanter.
Mandlar - har visat sig vara effektiva för att balansera kolesterolvärden
Kikärtor - otroligt rika på flera vitaminer och mineraler som är essentiella för hjärta och kärl. 
Hela sädesslag som havre, quinoa och vildris - rika på både lösliga och olösliga fibrer, vitaminer, mineraler och långsamma kolhydrater. 

Hjärtsmarta tillskott & örter

Vissa näringsämnen återkommer i studier och erfarenhet från naturläkare och näringsmedicinare världen över. Detta är några av de viktigaste som man kan ta som tillskott för att ta extra bra hand om sitt hjärta och blodsystem:

Omega 3
Q10
Resveratrol
Gurkmeja
Chaga
Reishi
Magnesium
Olivolja
Röbetspulver (Innehåller nitrater)

Hjärtsmarta vanor

Av alla organ i kroppen så är hjärta och kärl kanske de som anpassar sig snabbast efter våra livsstilsval; om vi rör på oss så går pulsen upp och kroppen tillfälle att anpassa sig till en mer aktiv livsstil. Om vi mediterar eller vila djupt så ger vi hela vårt system tillfälle att återhämta sig och skicka ut "lugn och ro-hormoner" via blodomloppet. De vanor som visat sig extra viktiga för hjärtat är;

Träna - 20 minuters fysisk aktivitet om dagen har visat sig sänka blodtryck, balansera kolesterolvärden, stärka immunförsvaret, minska stress och bidra till känslor av lycka och tillfredställelse. 
Meditera - ett effektivt sätt att hantera stress och trigga kroppens "lugn-och-ro-system" vilket ger otroligt många hälsoeffekter; inte minst för hjärtat. 
Sov gott - Visste du att 7-9 timmars regelbunden sömn kan skydda ditt hjärta från högt blodtryck, typ-2 diabetes och övervikt?

Hjärtsmart att undvika

Dessa tre saker är direkt skadligt för hjärta och kärl, och bör minimeras eller helt uteslutas för att öka dina chanser till ett friskt och starkt hjärta:

Rökning
Dåliga, oxiderade fetter (t.ex. majsolja, sojaolja, halvfabrikat, friterad mat etc)
Raffinerat socker

Bonustips

Ta hand om dina tänder
Det verkar som att det finns ett samband mellan oral hälsa och hjärt/kärl-hälsa. Dålig munhygien har visat sig öka risken för hjärt/kärl-problem senare i livet. Därför kan det vara mycket värt att ta hand om tänderna på bästa sätt för att samtidigt ge ditt hjärta lite omsorg. 

Ta hand om din lever
Alla näringsämnen som kommer in i kroppen via magen måste passera levern för att sedan släpas ut i blodet och pumpas ut via hjärtat. Om leverna går på lågvarv kommer den att släppa igenom mer gifter från omgivningen som då går direkt ut i blodet och upp till hjärtat. Så för att ge ditt hjärta det bästa; se till att göra en detox-kur minst en gång per år och ta hand om din lever genom att dricka ett stort glas citronvatten varje morgon på tom mage. 
2019-05-05 @ 05:00:00