Muskler och leder
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt

Livslång hälsa för muskler och leder



Varför får vi ont i kroppen?

Nästan alla människor upplever smärta av något slag i muskler och leder under livets gång. Det är en av de vanligaste anledningarna till läkarbesök, där ledsmärta samt smärta i nedre delen av ryggen hamnar på tio-i-topp för varför vi söker läkarvård. 

Det finns en uppsjö av anledningar till varför vi upplever smärta, men bland de vanligaste orsakerna kan vi räkna upp; 

- Fysisk inaktivitet. Stillasittande kan sammnkopplas med en rad hälsoproblem som uppmärksammas mer och mer i forskning om smärttillstånd.
- Överbelastning. Smärta kan också orsakas av träning eller arbete som utförs på ett felaktigt, för tungt eller repetitivt sätt.
- Kronisk stress. Kanske vår tids största "hälsobov"? Kan bl.a. orsaka spänningar i käkar och nacke som senare leder till smärta och värk.
- Pro-inflammatorisk kost. Socker, härdade fetter, dåliga oljor, raffinerade kolhydrater, industriellt producerat kött och överdrivet intag av alkohol är exempel på matvanor som skapar en pro-inflammatorisk miljö i kroppen och ökar chanserna för led- och muskelsmärta. 
- Olyckor. Givetvis så kan vi också skada oss på olika sätt vilket kan orsaka smärta på både lång och kort sikt. Om olyckan är framme kan det vara extra viktigt att vara uppmärksam på vad vi kan göra för att återhämta oss och ta hand om det skadade området på bästa sätt.

Bästa sätten att förebygga och handskas med smärta och värk:

Här tipsar vi om några av de mest effektiva sätten att både förebygga och behandla smärta i muskler samt leder. 

1. Manuell terapi 
Manuell terapi är ett samlingsnamn för de olika metoder som används av t.ex. kiropraktorer, naprapater och osteopater. Målet med manuell terapi är att lindra och behandla smärta i leder och muskler, öka rörelsefrihet och stödja kroppens läkande förmåga. 

2. Yoga / Stretching
Olika former av yoga, avslappning och stretching har blivit enormt populärt i västvärlden de senast 10-20 åren. Det är mycket bra tycker vi, eftersom rätt form av yoga och/eller stretchövningar kan vara en nyckel till att frigöra spänningar och förebygga smärta.

4. Värme och kyla
Värme får musklerna att slappna av och kyla dämpar svullnad samt lindrar akut smärta. Därför är det väldigt vanligt med olika typer av värme- och kylbehandling vid smärttillstånd. Att bada bastu och ta en kall dusch ibland kan göra undervärk för stela muskler och leder. 

5. Massage
Massage ökar blodflöde, släpper på spänningar och frigör "må bra-hormoner" i kroppen. Det kan också hjälpa till att minska träningsvärk efter hårdare träningspass. Du måste dock inte betala dyra pengar för en massör varje gång du vill ha massage; varför inte göra det till en vana att använda en foam roller eller lära dig själv-massage för att behandla späningar efter träning, eller som en avslutning på ett yogapass?

6. Magnesiumbad
En av våra favoritmetoder för avslappning och återhämtning är att ta ett varmt bad med magneiumsalt (epsomsalt eller magnesiumflakes). Det kan verkligen göra underverk för trötta och spända muskler. Ett tips är att hälla i några droppar lavendelolja och tända levande ljus för extra lyxig mysfaktor.

7. Viktiga näringsämnen
Näringsämnen som är extra viktiga för musklernas och ledernas hälsa kan vara väl värt att pröva som kosttillskott för att försäkra dig om att du får i dig tillräckligt. Här följer en liten lista på vilka som är mest kända: 

Omega-3
Fettsyrablansen i kroppen är en av de viktigaste faktorerna för att muskler och leder skall fungera optimelt. Omega-3 är essentiellt för att bibehålla denna balans. 

Gurkmeja
Inom traditionell indisk medicin (Ayurveda) har man länge använt gurkmeja bl.a. för att mjuka upp stela leder och muskler.

Vitamin D
Bidrar till normal benstomme och normal muskelfunktion. Ett av våra viktigaste vitaminer (som egentligen är mer likt ett hormon i sin uppbyggnad och effekt). 

Magnesium
Magnesium bidrar till avslappning och flöde i kroppen. Det hjälper muskler att slappna av och kan vara extra bra att ta på kvällen för att stödja avslappning och återhämtning. Det är en av de vanligaste mineralerna att ha brist på idag. 

Protein / Aminosyror
Protein, som består av aminosyror, är essentiella näringsämnen som hjälper till att bygga upp både muskler och leder. För de allra flest så handlar det dock inte om att få i sig mer protein; utan om att få i sig protein av hög kvalitet som är lätt för kroppen att ta upp och använda. För att uppnå det så kan vara praktiskt med en växtbaserad näringsshake eller smoothie med en naturlig och lättsmält proteinkälla.

OBS: Om du har lider av ihållande eller skarp smärta så rekommenderar vi att uppsöka läkare eller manuell terapeut för att få diagnos och anpassad behandling.
2019-05-12 @ 05:00:00