Kosttillskotten du ska ta med på semestern
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt


Är du också trött på att bli sjuk så fort du kommer fram till din sommardestination? Med några enkla knep kan du stärka din hälsa på resande fot och spendera din semester i solstolen istället för i sjuksängen.

Nu är det snart dags för många svenskar att gå på sommarsemester. Det är en möjlighet att vila upp sig från jobbet, uppleva äventyr och umgås med vänner och familj. För att verkligen kunna koppla av och släppa vardagen är det inte ovanligt att vi svenskar reser bort under den här perioden. Det sista man vill ska hända då är att sjukdomar och andra åkommor dyker upp och kastar mörka skuggor över hela semestern.

Tyvärr är det något som lätt kan hända. Att resa är ansträngande för kroppen och kan orsaka nedsättningar i bland annat immunförsvaret och matsmältningen. Dessutom vistas många resenärer på ställen som kryllar av bakterier, t.ex. flygplatser, tågstationer och muséer.


Probiotika

Att få magproblem kan vara något av det jobbigaste som kan hända på semestern. Tyvärr är det inte heller ovanligt, men med en hälsosam tarmflora blir det enklare att hålla magen på gott humör. Med hjälp av prebiotika och probiotika (snälla magbakterier) kan du stärka magen och se till att din tarmflora håller sig på en normal nivå.

Det förhindrar inte att du kommer i kontakt med matburna smittor, men gör däremot att din mage har det enklare att stå emot och återhämta sig.

Måltidsersättning & Bars

Hunger är aldrig roligt. Speciellt inte om man är utomlands, på ett varmt ställe utan tillgång till något bra att äta. Om du inte äter ordentligt och får i dig energi så påverkas ditt immunförsvar negativt. Det gör även att du får svårare att tänka klart och koncentrera dig, något som kan vara väldigt viktigt när du är i ett främmande land.

Därför är det oerhört praktiskt att ha med sig lite måltidsersättning eller några proteinbars på resan. Det är ett snabbt och effektivt sätt att få i sig lite extra energi som gör att du klarar dig till nästa måltid. Dessutom tar de ingen plats och kan lätt packas ner i fickor eller väskor.

Adaptogener

Adaptogener är örter/växter som verkar för att öka kroppens förmåga att anpassa sig till olika former av fysisk, psykisk, kemisk eller biologisk stress samt föränderliga situationer. Adaptogener bidrar till att skapa ett tillstånd av balans i kroppen och gör kroppen mer anpassningsbar. Detta är inte minst viktigt när vi skall växla ner och slappna av på semestern; adaptoger bidrar nämligen till kroppens förmåga till återhämtning och avslappning när du behöver det som mest. 

I sommar rekommenderar vi speciellt Rosenrot och/eller Ashwaghanda.

Magnesium

Att få gott om sömn är alltid viktigt, men kanske är det lite extra superviktigt när du reser. Bra sömn är nämligen en nyckel till ett starkt immunförsvar och några timmar för lite i sängen gör att du lättare fångar upp sjukdomar.
Dessutom är det riktigt tråkigt att gå runt och vara trött hela semestern istället för att njuta av de lokala nöjena.

Magnesium är ett av våra viktigaste mineral och samtidigt ett av de vanligaste att ha brist på.
Vanliga tecken på magnesiumbrist kan vara vadkramper, myrkrypningar och restless legs samt spända och värkande muskler, svaghet, darringar, oro, sköra ben och tänder, ögonryckningar, yrsel, PMS, huvudvärk och sömnproblem. Magnesium är även viktigt för de som tränar hårt och svettas mycket.

Många upplever att magnesium hjälper kroppen att slappna av, och det används ofta som tillskott på kvällen för att hjälpa kroppen att komma till ro. 

Köp magnesium här. 

 

B-Vitamin

En storsäljare hos oss och ett av de viktigaste tillskotten för att motverka stress, stödja vårt nervsystem och bidra till normal energiproduktion är just det enkla B-komplexet. När vi antränger oss - vare sig det är fysiskt eller psykiskt - så går det åt extra mycket B-vitaminer och vi behöver fylla på. Semestern är ett yperligt tillfälle att fylla på kroppens depåer och samtidigt öka din motståndskraft så att du orkar ta nya tag när semestern är över!

Köp B-vitaminer här


Handsprit

En enkel sak du kan göra för att motverka sjukdomar är att tvätta händerna noggrant och ofta. Kom ihåg att skölja händerna i minst 20 sekunder för att verkligen bli ren. Försök även att undvika handfläktar där du stoppar in händerna i maskinen då de är riktiga bakteriehärdar. Att torka händerna med papper är det bästa du kan göra eftersom att du då också gnuggar av eventuella bakterier som överlevt handtvätten.

Vi rekommenderar även att du har med dig handsprit så att du kan decinficera både händer och sår om det behövs. Eftersom att handsprit torkar ut dina händer om du använder den regelbundet under en resa är det viktigt att den har återfuktande egenskaper. Till exempel så innehåller vår handsprit från Natures Paradise välgörande kokosnötextrakt som vårdar din hud och ser till att den håller sig fräsch.

 

Vi har samlat alla produkter vi tipsar om på den här sidan - och ger dig 10-20% rabatt t.o.m. 3/7.

2019-06-23 @ 00:00:00