Bästa tiden på dagen att ta dina tillskott
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt

När är bästa tiden att ta dina kosttillskott?



En fråga vi ofta får är när på dagen man skall ta ett visst tillskott eller ört, samt om man bör ta dem i samband med måltid eller inte. Här är en liten guide med de vanligaste tillskotten och när det är mest effektivt att ta dem. 

Morgon eller förmiddag:

På morgonen är kroppen lite extra mottaglig för näringsupptag, och vi vill gärna ta tillskott som stimulerar energiproduktion och mental klarthet. En del av dessa kan av samma anledning vara bra att undvika på kvällen, speciellt om du är känslig och/eller har svårt att varva ned. 

- B-komplex
- Vitamin B-12
- Multivitaminer
- C-vitamin
- D-vitamin (gärna tillsammans med kalcium).
- Q10
- Maca
- Multivitamin - kan man dela upp tex. hälften på morgonen och hälften på eftermiddagen.

När som helst på dagen:

Dessa tillskott går bra att ta när som helst på dagen, då de sällan upplevs som vare sig stimulerande eller avslappnande. De ger endast näring till kroppen och hjälper den att anpassa sig till vad som behövs just nu. 

- Omega-3 (algolja eller fiskolja).
- Kalcium (enligt vissa allra bäst på morgonen).
- De allra flesta adaptogener
- Greens och alger
- Antioxidanter
- Järn (allra bäst upptag på tom mage, viktigast är att undvika mjölk och koffein samtidigt då de stör upptaget av järn).

Eftermiddag eller kväll:

På kvällen vill vi stödja kroppen till avslappning och återhämtning. Här är de vanligaste tillskotten som är bra att ta antingen vid middagen eller närmaste timmen före läggdags. 

- Magnesium (går även fint på eftermiddagen).
- Aloe Vera
- Citronmeliss
- Kamomill
- Reishi (går bra morgon och kväll, men kan hjälpa till med avslappning på kvällen).
- L-Teanin (går även fint på eftermiddagen).

Med eller utan mat? Detta står oftast på burken, så läs gärna där.

Med mat:

De här tillskotten bör tas tillsammans med mat för att få bäst effekt: 

- D-vitamin
- Matsmältningsenzymer
- Viss Probiotika - Mjölksyrabakterier (se instruktion på burken).
- Q10
- L-lysin
- Selen
- B-komplex
- Multivitamin
- Kalcium

Före mat:

De här tillskotten bör tas på tom mage för att få bäst effekt:

- De allra flesta örter - både extrakt, kapslar och pulverform.
- Zinksulfat
- Vitamin B-12
- Systemiska enzymer
- Viss probiotika (se instruktion på burken).

Speciella tillfällen:

Här är exempel på tillskott som bör tas i kortare perioder, som en kur för ett speciellt syfte. För vilken tid på dygnet de bör tas, samt om de kan tas med mat eller inte; se instruktion på burken. 

- Oregatrex
- Oreganoolja
- Olivbladsextrakt
- Kanadensisk Gulrot
- Tranbärsextrakt/D-mannos
- Fungal Defense
- Reningskurer av olika slag som tex Zeotrex, Livatrex, Renaltrex, Mycozil.

Hoppas denna översikt är till hjälp. Om du har några frågor så tveka inte att höra av dig till oss!
2019-06-30 @ 02:00:00