Optimera din hjärna inför hösten!
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt



Hur kan vi må vårt bästa på jobb / skola / andra utmaningar i höst?

För de flesta av oss är sommarens semestrar och skollov över nu, och vi ställer in vårt sikte på en ny tid av arbete, lärande eller annat spännande. Vad har du för utmaningar och mål med hösten? Hur kan du öka dina förutsättningar för att lyckas med dem?

Optimera din hjärna

Vår hjärna och nervsystem är centrum för informationshantering i kroppen; alla intryck från våra sinnen - och allt som pågår inuti kroppen - registreras och hanteras av vår hjärna och centrala nervsystem. Om vi kan hitta sätt att hjälpa vår hjärna och nervsystem att må bra så fungerar allting bättre - både vår hälsa, våra relationer, vårt arbete och lärande. 

Vad är då det viktigaste för att ta hand om din hjärna? Här följer några av våra bästa tips för att fungera på topp utan att vara stressad i höst.

1) God sömn
En av de mest underskattade hälsokurerna i vår tid är god sömn. Att sova djupt och vakna utvilad har blivit lite av en lyxprodukt, istället för en mänsklig rättighet. Det finns också mängder med missvisande information i hälsobranchen om att vi kan (eller bör) sova mindre och ändå må bra. Så är det inte. Vi lever längre, mår och fungerar bättre om vi är utvilande. Så enkelt är det. Läs gärna vår artikel här om hur du kan optimera din sömn

2) Örter som stödjer avslappning
För att motverka stress och hjälpa nervsystemets återhämtning kan det vara en god idé att ta tillskott som stödjer dessa processer i kroppen. Här är några av våra favoriter:
  • Tao in a bottle - En väldigt effektiv "antistress" produkt som innehåller L-teanin tillsammans med adaptogen örter. 
  • Natt Plus - En blandning av örter och näringsämnen som stödjer en god nattsömn.
  • Adrenal Pro - En av våra bästa blandningar av adaptigena örter som stödjer vår förmåga att återhämta oss och hantera utmaningar.
  • Citronmeliss - En ny favoritört här på kontoret. Stödjer både avslappning, immunförsvar och humör helt naturligt.

3) Näringsämnen som stödjer hjärnan
Grundläggande näring till hjärnan är också essentiellt för att fungera så bra som möjligt. Här är de stora stjärnorna som hjälper vår hjärna att hantera vardagen bäst:
  • Omega 3 - Troligtvis den viktigaste fettsyran för nervcellernas hälsa.
  • Antioxidanter - Speciellt astaxantin (som finns i t.ex. BioSuperFood) hjälper till att skydda nervceller från oxidativ stress.
  • B-komplex - De vattenlösliga b-vitaminerna är involverade i energiproduktion och cellmetabolism, vilket är otroligt viktigt för hjärnans celler. 
  • D-vitamin - Det hormonliknande D-vitaminet hjälper hjärnan att hålla sig i form hela livet; inte minst efter 50 års ålder. 
  • Magnesium - Hjälper till att reglera nervimpulser i hjärnan och hela nervsystemet. 
  • MCT-olja - Bidrar med energi till hjärna och nervsystem. 

4) Meditation / Yoga / Mindfulness
Ytterligare sätt att skapa rymd och öppenhet i nervsystemet - som yoga, meditation, att vistas i naturen - kan vara ovärdeligt för hjärnans hälsa. Studier har visat att när vi ägnar oss åt saker som slår på vår "lugn och ro system" i kroppen så fungerar hjärnan på ett helt annat sätt än när vi har det "tunnelseende" som stress ofta leder till. Det är oehört viktigt för både vårt almänna välbefinnande och vår hjärnas hälsa att regelbundet koppla bort alla intryck och att-göra-listor för att bara njuta av livet här och nu. Ett av de enklaste sätten är att bara sitta på en vacker plats i naturen en stund och göra ingenting. Att verkligen göra ingenting är nästan en bortglömd konst - men det är otroligt bra för din hjärna!


Vi hoppas att denna guide var till hjälp - tveka inte att höra av dig om du har några frågor till oss!
2019-08-18 @ 05:00:00