Så förbereder du dig inför hösten
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt

Hur håller man sig frisk och alert hela hösten?

Under hösten och vintern skriver många till oss och frågar hur man blir frisk från en förkylning - och det finns såklart lite tips och trix som fungerar bra då. Men vore det inte ännu bättre om vi kunde ta hand om oss innan vi blir förkylda, så att vi slipper onödiga sjukdagar i vinter?

Här är våra tankar om hur du kan förbereda dig inför hösten och vintern på bästa sätt, samlade i en enkel "kom-i-håg" lista.



7 smarta tips för starkare kropp och sinne hela hösten:



1. Näring för immunförsvaret
Vårt immunsystem behöver grundläggande näring för att fungera bra. De näringsämnen som toppar listan är D-vitamin, C-vitamin och zink. De kan vara bra att komplettera med när du behöver extra styrka och motståndskraft. Handla tillskotten här. 

2. Adaptogener för styrka och balans
Det finns en klass av örter som kallas för adaptogener, vilket betyder att de hjälper kroppen att anpassa sig till båda fysiska och psykiska utmaningar. Adaptogener har använts av alla kulturer i olika delar av världen i tusentals år. I vår tid har vi tillgång till hela världens mest kraftfulla örter av detta slag. Vi på ClearLife äter adaptogener varje dag och ser det som en förutsättning för att må på topp och leva så långe vi kan. Köp dina adaptogener här. 

3. Husapotek när virus och bakterier slår till 
När väl en förkylning slår till, för dig eller någon annan i famlijen, så är det alltid bra att ha naturliga tillskott och örter till hands som kan förkorta tiden för tillfrisknande och lindra symptomen under tiden. Några av våra favoriter är; Vitlök, olivbladsextrakt, oreganoolja, samt vid behov höga doser av C-vitamin och zink i en kort period. Köp immunstärkande tillskott här. 

4. Sömn
Att sova är superviktigt för vårt immunförsvar. Under natten renar och återhämtar sig alla kroppens system, vilket ökar chanserna att stå emot både virus, bakterier och stress under dagen. 

5. Rörelse
Kanske det viktigaste för jsut immunsystemet är regelbunden och glädlefylld rörelse. Överansträgning har motsatt effekt; men att utmana dig lagom och påminna kroppen om att du lever 2-4 gånger i veckan är något av det bästa du kan göra för att kick-starta kroppens cirkulation, rening och energiproduktion. Hoppa studsmatta, dansa, yoga, spring, sporta eller gå på gym - gör det regelbundet och din kropp kommer att tacka dig!

6. Solljus och luft
När vi går in i en ny period av skola och/eller arbete så kan det vara lätt att glömma hur bra vi mår av att vara utomhus och andas frisk luft - och inte minst att ta in naturligt ljus. Människor som spenderar stora delar av sina dagar utomhus mår i allmänhet bättre både fysiskt och psykiskt än genomsnittet. Om du, som vi här på ClearLife, har ett stillasittande arbete inomhus så försök att gå minst en promenad (eller varför inte ett träningspass!) utomhus varje dag. 30 minuters dagsljus kan göra underverk för en trött hjärna.

7. Omgås, vila och njut
Vi har skrivit om detta förut, precis som med sömn och rörelse, men det är lika aktuellt och sant fortfarande: Vårt "lugn och ro-system" behöver få lika mycket stimulans som våra andra aktiviteter. Att äta gott tillsammans med familj eller vänner, att umgås, få eller ge massage, meditera, vistas i naturen etc, är olika sätt att slå på detta system och få tillgång till de återhämtande hormoner och signalsubstanser som frigörs när vi mår bra och känner oss trygga. Det i sin tur stärker både vårt immunförsvar och vår förmåga till arbete, lärande och kreativitet. 

Hoppas detta var till hjälp och hör gärna av dig till oss om du har specifika frågor!
2019-08-25 @ 01:00:00