Vitaminet som ger dig energi!
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt



Vad är vitamin B-12?


Vitamin B-12 är en av de åtta B-vitaminer som gemensamt kallas B-komplex. Eftersom B-12 innehåller elementet kobolt i sin molekylstruktur kallas det också kobalamin. Detta vattenlösliga vitamin förekommer naturligt i vissa animaliska produkter (ägg, mjölk, fisk och skaldjur) men till skillnad från de flesta andra näringsämnen är det inte lättillgängligt genom grönsaker och frukt.

Vitamin B-12 tillverkas exklusivt i naturen av bakterier och encelliga mikrober, de enda levande organismerna som har de enzymer som behövs för syntesen. Faktum är att vitamin B-12 är den mest komplexa i kemiska strukturen för alla vitaminer.

Varför är det viktigt för din hälsa?

Vitamin B-12 är ett essentiellt vitamin. Det betyder att kroppen inte kan framställa det på egen hand utan måste få i sig det genom mat eller tillskott. B-12 kallas ibland för "energivitaminet" då det spelar flera viktiga roller i processer som producerar energi i kroppen. Praktiskt taget alla celler i kroppen behöver vitamin B-12.


De fyra formerna av vitamin B-12

Det finns fyra former av vitamin B-12:

1. Hydroxikobalamin
Hydroxykobalamin (hydroxokobalamin), även kallad vitamin B-12a, produceras naturligt av bakterier. Det är formen som finns i de flesta livsmedelskällor eftersom de innehåller bakteriebiprodukten. Denna typ används ofta i B-12-bilder. Hydroxykobalamin konverteras lätt till metylkobalamin i kroppen.

2. Metylkobalamin
Metylkobalamin är den mest biotillgängliga formen i människokroppen. Att den är mest biotillgänglig betyder med andra ord att den är lättast för din kropp att använda. Metylkobalamin korsar lätt blod-hjärnbarriären för att skydda hjärnan och nervcellerna. Det hjälper också att konvertera homocystein till metionin, vilket är viktigt eftersom höga homocysteinnivåer är kopplade till olika negativa hälsotillstånd.

3. Cyanokobalamin
Cyanocobalamin är en form av B-12 som är lab-syntetiserad via bakteriell jäsning, vilket gör det till det billigaste alternativet att använda i kosttillskott. Tyvärr är det långt ifrån det bästa alternativet och en god anledning att inte köpa B-12-tillskott efter pris. För att hålla sig stabil behöver cyanokobalaminet innehålla en cyanidmolekyl, något man kan höra på namnet.

4. Adenosylkobalamin
Adenosylkobalamin (5-deoxyadenosylcobalamin) är en naturligt förekommande men instabil form av B-12. Det är inte stabilt i tablettform, men vissa av de främsta tillverkarna av kosttillskott har kunnat framställa det i en stabil, flytande formel som t.ex. VeganSafe B-12.


Vad gör vitamin B-12 för kroppen?

Vitamin B-12 stöder många viktiga funktioner i kroppen. Kroppen använder B-12 för cellmetabolism och celldelning. B-12 hjälper celler att producera hemoglobin, ett järninnehållande protein som transporterar syre över hela kroppen i röda blodkroppar. I form av metylkobalamin hjälper B-12 kroppen att syntetisera protein, DNA, RNA, lipider och hormoner.

  • Normal energiomsättning.
  • Nervsystemets normala funktion.
  • Normal homocysteinomsättning.
  • Normal psykologisk funktion.
  • Normal bildning av röda blodkroppar.
  • Immunsystemets normala funktion.
  • Att minska trötthet och utmattning.
  • Har en roll i celldelningsprocessen.

Behöver du tillskott?

Svaret för det allra flesta är ja - i alla fall i vissa perioder i livet behöver vi tillskott av B-12 för att fylla på depåerna. Vegetarianer & veganer löper en något större risk för brist på B-12, men det är vanligare än man tror även för de som äter mat från djurriket att utveckla brist på detta essentiella vitamin. 

Tidiga bristsymtom: myrkrypningar, besvär att gå, stickningar i benen, minnesförlust, kognitiv dysfunktion, bortdomningar, koordinationsrubbningar och demens. Det kan ta fem år innan symptom som tyder på B12-brist uppträder efter att kroppsförrådet blivit uttömt. På längre sikt kan det leda till väldigt allvarliga symtpom så ju tidigare man åtgärdar detta problem desto bättre. 

Vi på ClearLife försöker få i oss någon form av B-12 varje dag, och tar högkvalitativa tillskott i perioder. Om du har brist kan det vara bra att ta ett koncentrerat tillskott med enbart B12 i hög dos i en period. Annars kan det vara en god ide med ett bra B-komplex eller stark multvitamin som innehåller tillräckligt för dagligt underhåll. 

Bästa B12-tillskotten köper du här!
2019-09-22 @ 01:00:00