Har du torr hud eller eksem som blir värre under vintern? Vi delar 5 tips.
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt



Har du mycket torr hud eller eksem? Blir det värre nu under den kalla och torra vinterårstiden? Här kommer 5 tips för att motverka det:
 
1. Ät rent. Matvanor är det viktigaste, något vi alla vet men ibland upplever är svårt att förändra. Dock är det just näring som gör störst skillnad för vår hälsa på alla plan, även för huden.

Mat att undvika: Mjölk och vete / gluten samt ägg är vanliga triggers för eksem och hudproblem. Testa att utesluta alla dom om du har problem. Undvik även vitt socker och friterad mat samt konstgjorda tillsatser.

Mat att äta: Grönsaker i alla färger, groddar, bär, frukt och fermenterade grönsaker. Hälsosamma fetter, som olika kallpressade oljor, kokosnötsolja och avokado. Frön som tex. pumpafrön, sesamfrön och chiafrön. Nötter som valnötter och mandlar. Bönor och linser - men blötlägg dom först över natten. 

Tillskott att inta: Välj gärna snälla magbakteriervitamin D3, zink och kisel som kan göra stor skillnad för huden. Om du misstänker d-vitamin brist så inta minst 2000 IE per dag.  Även Omega 3 och andra kallpressade oljor som tex linfröolja och hampaolja kan göra skillnad. 

2. Tillför fukt i hemmet. Torra hemförhållanden kan göra huden och speciellt eksem värre, då kan man dra nytta av en luftfuktare i hemmet.

3. Motverka stress. Stress är ofta en utlösare för eksem och psoriasis. Höga kortisolnivåer (våra stresshormoner) förvärrar inflammation i hela kroppen, inklusive i huden. Avslappning är nyckeln. Var försiktigt med för stora mängder av stimulantia som kaffe, kakao och alkohol. Om du har svårt att slappna av på kvällen är magnesium och Nattplus en ypperliga pordukter. Även L-teanin har hjälpt många.

4. Använd naturliga produkter. Se till att dina skönhets-, hygien- och rengöringsprodukter är naturliga. Om du har mycket känslig hud kan det även vara bra att undvika doft på produkterna även om de har naturligt innehåll. Smörj gärna in kroppen med ren kokosolja, sheasmör eller magnesiumlotion. Smörj in huden dagligen! Kokosoljan gör sig lika bra i magen som på huden.

En liten guide till oljor för torr hy:

Nattljusolja  
  • Vårdar mogen hy och problem hy, gärna utblandad med en annan olja.
  • Bidrar till hälsosam hud.
  • Stärker naglar och hår.

Kalahari Melonolja 
  • Lätt olja som går att använda både i ansiktet, till kroppen och i håret.
  • Oljan passar de flesta hudtyper - även känslig och åldrande hud.
  • Oljan hjälper till att recucera streckmärken och ärr.
  • Kalahari melonolja är även en fördelaktig olja för aknebenägen hud
  • Utmärkt som hudrengöring.
  • Utmärkt som hårolja.

Körsbärsolja
  • Lindrar torr hud på kroppen och i ansiktet.
  • Lätt olja som går att använda både i ansiktet, till kroppen och i håret.
  • Innehåller mycket antioxidanter som skyddar mot yttre angrepp.
  • Vårdar mogen, rynkig hy och motverkar åldrande.
  • Körsbärsfröolja är även en fördelaktig olja för aknebenägen hud.
  • Lägg till några droppar av oljan till din dagliga fuktighetskräm för att hålla huden återfuktad och för att behandla aknebenägen hud.
  • Oljan fungerar också bra som en bärarolja i aromaterapi.

Hallonfröolja 
  • Utmärkt som ansiktsolja.
  • Lindrar hudirritation och skyddar mot yttre angrepp.
  • Motverkar åldrande, oljan skyddar huden från fria radikaler, samtidigt som den förbättra elasticitet och minskar ålder skador.
  • Ger smidig, frisk hud och återfuktar huden.
  • Hallonfröolja reparerar och regenererar huden.
  • Oljan kan minska rodnad och lindra hudproblem och klåda.

Ricinolja 
  • Vårdar mycket torr hy.
  • Passar för massage. Oljan är extra trevlig att värma upp innan massage, ger fin lindring till trötta muskler. Gör sig väl när den blandas med andra oljor för massage.
  • Ger håret lyster och glans.
  • Främjar hårväxt.
  • Läker hårbottensproblem som infektioner.
  • Oljan fungerar även väl som ansiktsrengöring, pigmentfläcksolja och nagelolja.

Svartkumminolja
  • Kumminolja vårdar huden.
  • Kan hjälpa vid hudproblem och acne problem.
  • Stärker naglar och hår.
  • För att motverka håravfall kan du tillsätta några droppar svart kumminolja i schampot varje gång du tvättar håret eller massera in oljan direkt i hårbotten.

Arganolja 
  • Arganolja är återfuktande för huden, kan användas på hela kroppen.
  • Arganolja är bra för torrt, skadat och slitet hår.
  • Stärker hudens och hårets naturliga försvar.
  • Passar alla hudtyper - även känsliga och fetare hy.
  • Ökar cirkulationen och stimulerar cellaktiviteten och förnyelse.
  • Skyddar mot åldrande och förebygger rynkor.
  • Det rika innehållet av vitamin E sägs motverka ärrbildning, påskynda läkning och lugna irriterad hud. Dess antiinflammatoriska egenskaper gör den lämplig för acnehud och psoriasis.
  • Vid Hammam blandas ofta ren arganolja med rasullera (och ibland med rosenvatten) för att skapa en näringsrik och renande mask.

Här hittar du några av våra fina oljor.

5. Solrum? Många med problemhud rapporterar att de blir bättre när de fått sola lagom och bada i havet. Det kan vara svår att få till här i Sverige på vintern. Så om du har möjlighet är solrum något som bidrar med värme, avslappning och ljus. Set är en underbar upplevelse! Vi vet att det finns i bla. Stockholm, Göteborg, Borlänge, Skellefteå och Karlstad.
 
Havet kan du ta hem till dig genom att göra en havsspray:

Ingredienser:

2,5 dl kokt vatten. I stället för kokt vatten kan man välja örtte så länge som teet är tillverkat av torkade örter. Kamomill te fungerar utmärkt för känslig hud.
1 msk Himalayasalt eller havssalt
1 nypa bittersalt (epsomssalt)
Tillsätt salt och epsomssalt i det varma vattnet och rör om tills saltet är helt upplöst.
Förvara blandningen i en glasburk eller sprayflaska. Applicera på huden genom sprayning eller om du är mycket känslig dutta lösningen på huden med en bomullstrasa.

Lycka till och ta hand om dig i vinter!
2019-11-17 @ 01:00:00