Naturligt starkt immunförsvar - håll dig frisk hela vintern!
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt



Hur får man ett starkt immunförsvar?


När jag var liten var jag ofta sjuk. Förkylningar, halsfluss, öroninflammationer osv. Jag fick penicilinkurer flera gånger per år. Jag fick höra att jag var född med ett "svagt immunförsvar" och ett "öronbarn". "Inget att göra något åt, du behöver vara försiktig resten av livet bara". 

I vuxen ålder fick jag andra problem. Med magen. Jag upplevde stress. Mera förkylningar. Bihåleinflammationer som inte ville ge sig. Allergier. Jag tyckte inte om detta, och bestämde för att studera närings- och livsstilsmedicin.

Vet ni vad jag upptäckte? Att ingen föds med ett starkt eller ett svagt immunförsvar. Det är något man skaffar sig. Det finns ingen "svag konstitution", utan bara "försvagande situationer". Och de kan man ändra på!. Om man inte är nöjd med sin "nivå" så kan man helt enkelt höja den. 

Numera är jag en långtidsfrisk person. Förkyld kanske en gång per år istället för en gång per månad. Jag har inte haft bihåleinflammation eller behövt antibiotika på över 15 år. Jag har ett starkt imunförsvar och fick vid mitt senaste besök hos en naturläkare höra att jag hade en "stark konstitution". Hur gjorde jag det?

Givetvis var det ingenting som hände över en natt. Det finns ingen mirakelkur eller en mirakeldiet som passar alla... Istället tror jag på en långsiktig omställning till ett liv med bra mat och näring, rent vatten, fungerande matsmältning, rörelse och motion, stressreducering, omtanke för mig själv och andra samt meningsfullhet i det jag gör. Allt spelar roll, både fysisk och psykisk hälsa.

Det är detta som är det verkliga svaret jag vill ge när jag som näringsrådgivare får frågan: "Hjälp jag är sjuk, vad skall jag göra nu?". Att du är sjuk är ett symptom på en livsstil som inte är optimal för dig. Att ta ett tillskott eller en medicin som tar bort symptomen fungerar inte på sikt. Det kommer inte att hjälpa dig på riktigt, på djupet. En verkligen omställning tar 1-2 år att göra. Men om det betyder en tiondel så många sjukdagar resten av livet, så kanske det kan vara värt det?

Vad gäller näring så finns det några grundpelare, som vi skall titta närmare på här:

  1. Näring till immunförsvaret. Vårt immunsystem behöver grundläggande näring för att fungera bra. De näringsämnen som toppar listan är; D-vitamin, C-vitamin och zink. De kan vara bra att komplettera om du vill bygga upp ett starkt system. Handla tillskotten här. 
  2. Balans i tarmfloran. Goda bakterier som håller borta de ovälkomna bakterierna. Därför kallas det de ibland för "kroppens första försvar". Behöver du boosta magen med friska bakterier? Fyll på här. 
  3. Örter som "utbildar" immunförsvaret. Medicinska svampar som t..ex. Chaga, Reishi, Cordyceps hjälper till att informera kroppens T-celler (dvs cellerna som dödar ovälkomna bakterier och virus) och hur de skall gå tillväga. Detta är något som tar tid och som man kan göra på lång sikt. I andra kulturer använder man dessa örter hela livet för att hålla kroppen stark och motståndskraftig. Kika närmare på våra örter här. 
  4. Örter som ger T-cellerna ammunition. För att slå ut ovälkomna gäster behöver kroppen också "amunition" i form av ämnen som är giftiga för virus och bakterier men inte för kroppens egna celler (eller för tarmfloran). Detta finns naturligt i en viss grupp av örter. Några av våra favoriter är; vitlök, olivbladsextrakt, oreganoolja, pau d´arco. Här hittar du flera av dessa om du behöver fylla på husapoteket. 
  5. Unvik störande ämnen. En är givetvis inte starkare än sin svagaste länk, dina om du vanemässigt stoppar i dig ämnen som är störande för immunsystemet så kan det inte fungera som det skall. Egentligen vet vi alla redan detta, men vi upprepar: Undvik eller minimera vitt socker, mjölkprodukter (speciellt vid slembildning och hosta), vitt bröd och pasta (gluten), flingor, pommes frites, chips samt konstgjora tillsatser och smakämnen. 
  6. Ät gärna mycket av: grönsaker, groddar, frukt, bär, alger, frön, glutenfria alternativ som quinoa och bovete, dvs naturlig och näringsät mat utan tillsatser. Grönsaker är alltid bäst och belastar inte systemet utan låter kroppen få ta hand om virus eller bakterier. Det finns många åsikter om dieter och hälsa, men en sak som 99% är överens om är att grönsaker är bra.
Hoppas detta kan vara till hjälp och inspiration. Tveka inte att höra av dig om du har frågor på vad som kan passa just dig!

- Tom

2020-01-26 @ 01:00:00