Kommer skönhet inifrån?
Varukorg

Varumärken
Trustpilot

Trustpilot

Blogg/Aktuellt



Hur får man hälsosam och strålande hy? Har du mycket torr hud eller eksem? Blir det värre nu under den kalla och torra vinterårstiden?


Vi önskar alla ha strålande hud. Att välja att inte använda onödiga kemikalier på huden hjälper oss att bibehålla lyster och friskhet.

Men för att få bukt med hudproblem måste vi även identifiera orsaken bakom. Det räcker inte med att lindra symptom. Vi kan ha symptom som akne, eksem, rosacea, rodnad, inflammation, torr hud, sköra naglar, mycket rynkor eller snabbt åldrande. Dessa symtom pekar mot på en obalans som vi kan justera.

Inom näringsmedicin relateras ofta huden till mag- och tarmhälsa. En annan viktig faktor för den allmänna hälsan är vår förmåga att hantera stress - som påverkar både matsmältning och huden. De flesta av oss behöver se över våra kostval samt inta mer mineraler och antioxidanter för att hålla vår hy glad och strålande. 

Vi erbjuder "levande" produkter som tillför näring till både huden och håret från växter och örter. Du hittar allt du behöver till badrumskåpet hos oss, så våga säga nej till kemikalier och välj en naturlig produkt med antioxidanter.

Men som vi alla vet så kommer skönhet inifrån (= därför kommer här lite tips på vad vi kan äta för en frisk hud och vilka kosttillskott vi kan inta.

Probiotica / Hälsosamma magbakterier för hälsa börjar i magen och probiotica stödjer hela kroppen. Även Aloe Vera stödjer det en gastrointestinala systemet och matsmältningsprocessen samt hyn.

Välgörande oljor Ät gärna avokado, kokosolja, algolja, avokadoolja, hampaolja, linfröolja, gurkörtsolja, nattljusolja och/eller andra oljor du gillar dagligen. Nästan alla dessa oljor går även att ha på kroppen, riktiga "all around" produkter!

Kisel är en annan avgörande mineral som håller huden glad. Kiselrika livsmedel är bla. gröna bönor, nässlor, havre, hirs, kronärtskocka, sparris, rödbetor, romansallad, babyspenat, örter som åkerfräken och nässla.

B-vitaminer B-komplex tillskott är effektivt för huden och för håret. Även för många andra funktioner i kroppen. AFA blå-gröna alger (E3 Live) och spirulina är rika på b-vitaminer, även tex. spenat, persilja, ärtor, broccoli, sparris, avokado, baljväxter, yoghurt, ägg och skaldjur.


Zink
krävs för produktion av kollagen, en bindväv som krävs för hudens reparation och återväxt. Zink är en kraftfull mineral i förebyggandet av rynkor, solskador, inflammation (akne, rosacea) och pigmentstörningar (melasma). Eksem och acne kan orsakas av brist på zink och b-vitaminer i kroppen. Ät gärna zinkrika livsmedel, som: pumpa-, solros- och sesamfrön, nötter, kikärtor, kidneybönor, kakaopulver, spenat och spirulina. Eller så kan man inta zink tillskott.

Svavel ger huden lyster och glöd. Vart hittar du svavel? I skönt grönt som ruccola, grönkål, vattenkrasse, broccoli, brysselkål, kålrabbi och i maca. Eller så kan man inta MSM. Vi kan även inta mineraltillskott eller mineraldroppar. I mineraldroppar finns både kisel och svavel.

Andra mineralrika produkter är
AFA alger, spirulina och sjögräs.

Antioxidanter. Alla har nog hört om att antioxidanter är lika med ”anti-age” och att de motverkar hudens åldrande. Viktiga antioxidanter är Karotenoider, Q10, Resveratrol, Astaxanthin, vitamin E, C och A.

Hur gör man för att få i sig mycket antioxidanter?

Vi kan äta morötter, sötpotatis, spenat, kål och maskrosblad för vitamin A. Gul paprika, grönkål, papaya, ananas, bär, acai, camu camu, kiwi, gojibär och broccoli för vitamin C.
Hampafrö, solrosfrön, mandlar, spenat, avokado och vegetabiliska oljor för E-vitamin. Vi kan även tillföra dessa näringsämnen genom tillskott för att få i oss större mängder. Astaxanthin finner vi t.ex. i superprodukterna Biosuperfood och Bioastin från Nutrex.

Vi kan dricka ekologiskt grönt te, åkerfräken te eller Spring Dragon te, 1-2 koppar om dagen. Grönt te skyddar huden från solskador och har visats i studier att det minskar rodnad - men det är viktigt att välja ett ekologiskt grönt te av hög kvalité samt utan socker. Rent vatten är även det mycket viktigt för huden.

Motion kan öka kroppens antioxidant produktion men eftersom det också faktiskt skapar oxidativ stress så är det viktigt att man gör det på rätt sätt och med måtta, så det kan bidra till att förbättra kroppens förmåga att producera antioxidanter.

Må gott! 
Rahima

 

2020-02-16 @ 00:00:00